Τουριστική ανάπτυξη
Ημερομηνία αρχικής ανάρτησης : 2015-04-16 14:25:00 Timestamp ID : 1429194300
Αναλογικά με τον μόνιμο πληθυσμό της Ελλάδος (11.000.000), η χώρα μας διαθέτει μεγαλύτερη δυναμική από την πλέον τουριστική χώρα του κόσμου, τη Γαλλία (πληθυσμός 66.000.000). Η Γαλλία, υπερτερεί σημαντικά της Ελλάδος στους εναλλακτικούς τρόπους τουρισμού.
Πρέπει να τονιστεί η σημασία του εναλλακτικού τουρισμού στην ανάπτυξη μίας τουριστικής χώρας. Κίνητρο για την προώθηση ενός τέτοιου δυνατού προϊόντος, είναι το πρόσθετο εισόδημα στα ταμεία του κράτους που απορρέει από την εισροή επισκεπτών και την παροχή υπηρεσιών και τοπικών προϊόντων.
Στην Ελλάδα κυριαρχεί η αντίληψη πως τουρισμός είναι μόνο η δραστηριότητα που έχει να κάνει με τον τουρισμό διασκέδασης. Ωστόσο, πρόσθετες πηγές εισοδήματος για τους πολίτες (εξασφάλιση θέσεων εργασίας) και το κράτος, αποτελούν οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που είναι σε θέση να εξασφαλίσουν προσέλευση τουριστών σε 12μηνη βάση για τη χώρα μας.
Χάρη στο φυσικό κάλος της χώρας μας, προσελκύουμε έναν μεγάλο αριθμό τουριστών διασκέδασης (μαζικός τουρισμός) με οφέλη :
Συνεισφορά στο ΑΕΠ.
Ανάπτυξη υποδομών και ανάπτυξη περιφερειών.
Συνεισφορά στο ισοζύγιο πληρωμών.
Συνεισφορά στην απασχόληση και οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.
Υπάρχουν βέβαια και μειονεκτήματα :
Μονοδιάστατη τουριστική ανάπτυξη.
Εγκλωβισμός τουριστικού προϊόντος.
Υποτίμηση του brand name “Ελλάδα”.
Αποκλεισμός από δημοφιλείς τουριστικές δραστηριότητες.
Η Ελλάδα, για πολλές δεκαετίες, παρά τα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, έχει παράγει εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο είτε είναι πλέον άνεργο, ή αναζητά εργασία εκτός Ελλάδος σε τομείς που θα μπορούσε η χώρα μας να τους απορροφήσει.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσουμε πως ο σημαντικότερος παράγοντας προσέλκυσης εγχώριων και μη επενδύσεων στον μαζικό αλλά και στον εναλλακτικό τουρισμό, αποτελεί η εφαρμογή της πρόταση της ‘Ενωσης Κεντρώων για αναμόρφωση του φορολογικού μας συστήματος και του επιχειρηματικού μας περιβάλλοντος.
Για τον μεν μαζικό τουρισμό, η ‘Ενωση Κεντρώων προτείνει την φορολογική νομοθέτηση και ίδρυση των Τουριστικών Εταιρών (ΤΟ.ΕΤ), για τις δε εναλλακτικές μορφές τουρισμού, η ‘Ενωση Κεντρώων προτείνει είτε την συγχώνευση δραστηριοτήτων μικρότερων επιχειρηματικών μονάδων τουρισμού (ΤΟ.ΕΤ), είτε την ίδρυση νέων μέσα στα υπάρχοντα πλαίσια επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Σε κάθε περίπτωση, ο τουρισμός παραμένει η βαριά βιομηχανία της χώρας μας, με μεγάλη συνεισφορά στο ΑΕΠ της Ελλάδος (20,4%, στοιχεία του 2014) και σε συνεισφορά σε άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Προϋποθέσεις για την διατήρηση του μαζικού τουρισμού αλλά και ανάπτυξη του εναλλακτικού, είναι η βελτίωση υπαρχόντων υποδομών όπως δρόμοι, μαρίνες, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροπορικές μεταφορές και συγκοινωνίες.
Είδη εναλλακτικού τουρισμού που παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητα :
Ιαματικός τουρισμός(SPA) – συνδέεται με επισκέψεις σε τουριστικούς χώρους για τη θεραπεία διαφόρων ασθενειών (π.χ. τη θεραπεία άγχους,τη ψυχοθεραπεία,τη φυσιοθεραπεία, τη χαλάρωση, τη διατροφή, την ομορφιά, κλπ.), καθώς και για ξεκούραση και αναζωογόνηση του σώματος και της ψυχής.
Αθλητικός τουρισμός αναψυχής – συνδέεται με όλες τις μορφές ενεργητικής και παθητικής συμμετοχής σε αθλητικές εκδηλώσεις. Η συμμετοχή μπορεί να είναι τυχαία ή και οργανωμένη, μπορεί να πραγματοποιείται για επιχειρηματικούς σκοπούς ή και για άλλους λόγους.
Χωρίζεται σε δύο κατηγορίες:
– Ενεργή συμμετοχή σε αθλητικές εκδηλώσεις ή διαγωνισμούς, όπως το γκολφ, τένις, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κωπηλασία κλπ.
– Παρακολούθηση των ευρωπαϊκών και παγκοσμίων κυπέλλων και πρωταθλημάτων, Ολυμπιακών Αγώνων και τα μεγάλα διεθνή τουρνουά.
Αγροτουρισμός – αναπτύσσεται, όπως υποδηλώνει το όνομα του κυρίως σε αγροτικές περιοχές της χώρας και σχετίζεται με κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτισμικές αξίες της περιοχής.
Θρησκευτικός τουρισμός – συνδέεται με την επίσκεψη στα βυζαντινά μνημεία, μνημεία εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής, εκκλησίες και μοναστήρια.
Θαλάσσιος τουρισμός – περιλαμβάνει ένα εύρος δραστηριοτήτων με επίκεντρο τη θάλασσα (ναύλωση σκαφών, δημοφιλή ταξίδια με κρουαζιέρες κ.τ.λ ).
Πολιτιστικός τουρισμός – ιδανική μορφή τουρισμού για όσους επιθυμούν να ανακαλύψουν και να μάθουν για την κουλτούρα και τον πολιτισμό διαφόρων περιοχών, να λαμβάνουν ενεργά μέρος σε σεμινάρια και εργαστήρια, καθώς και γνώση της παραδοσιακής τέχνης – βυζαντινή ζωγραφική, φωτογραφία, κεραμική, γλυπτά, τοιχογραφίες, μουσικά όργανα, κλπ.
Εκπαιδευτικός τουρισμός – απευθύνεται κυρίως στους νέους. Βασικός σκοπός είναι εκμάθηση (επαγγελματική κατάρτιση του ταξιδιώτη , απόκτηση ειδικών γνώσεων, απόκτηση νέων εμπειριών).
Συνεδριακός τουρισμός – τουριστικός προορισμός, άμεσα συνδεδεμένος με την οργάνωση και συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια και εκθέσεις. Τα τελευταία χρόνια, ο συνεδριακός τουρισμός αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα της τουριστικής αγοράς σε διεθνές επίπεδο.
Οικοτουρισμός – μια μορφή τουρισμού που έχει αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας τους πόρους του περιβάλλοντος: βουνά, λίμνες, λιμνοθάλασσες, κοιλάδες, σπηλιές, πλούσια χλωρίδα και πανίδα. Συνοπτικά είναι περιοχές που προκαλούν υψηλό γεωλογικό ενδιαφέρον.
Ιατρικός τουρισμός – μια κατεύθυνση του τουρισμού, στόχος της οποίας είναι η οργάνωση μίας οικονομικά ανταγωνιστικής ιατρικής φροντίδας του ασθενούς στο εξωτερικό.
Μεταλλευτικός/γεωλογικός τουρισμός – μια μορφή μεταλλευτικής ή γεωλογικής περιήγησης σε περιοχές με παρόν αλλά και παρελθόν στη μεταλλευτική δραστηριότητα.
Σημαντικός φορέας ανάπτυξης, κατά το μοντέλο των Αγροτικών Εταιριών που προτείνει η ‘Ενωση Κεντρώων, είναι η ίδρυση – συνένωση – συνεργασία σε εταιρική μορφή, μικρών και τοπικών επιχειρήσεων τουριστικών υπηρεσιών, με σκοπό την από κοινού προώθηση των παρεχόμενων υπηρεσιών της περιοχής τους.
Τουριστικές Εταιρίες (ΤΟ.ΕΤ)
Σκοπός μιας ΤΟ.ΕΤ είναι συνεργατική ενοποίηση και τυποποίηση τουριστικών – ξενοδοχειακών – καταλυμάτων και λοιπών υπηρεσιών φιλοξενίας της Ελλάδος, με βάση γεωγραφικό προσδιορισμό.
Δημιουργία και κατοχύρωση τουριστικού brand name περιοχής με βάση γεωγραφικό προσδιορισμό.
Δυνατότητα οικειοθελούς συμμετοχής όλων των τουριστικών επιχειρηματικών μονάδων της προσδιορισθείσας περιοχής.
Δυνατότητα να έχει ως αρχικό κεφάλαιο και περιουσία, την ακίνητη περιουσία των συμμετεχόντων μονάδων.
Δυνατότητα συνεργασίας με άλλες ΤΟ.ΕΤ (ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης) για την συνδυαστική παροχή υπηρεσιών.
Μια ΤΟ.ΕΤ δύναται να προβαίνει στην ίδρυση και λειτουργία θυγατρικής και με χαρακτήρα παροχής υπηρεσιών διαφήμισης και ενημέρωσης και με τους νόμους που διέπουν την λειτουργία τους (Ο.Ε, Ε.Ε, ΕΠΕ, ΑΕ, ΙΚΕ) σε άλλες περιοχές με σκοπούς ενημέρωσης διαθέσιμων υπηρεσιών φιλοξενίας και τουρισμού στην προσδιορισθείσα γεωγραφική περιοχή.
Δυνατότητα συνεργασίας με τις Αγροτικές Εταιρίες της περιοχής τους για προώθηση των τοπικών προϊόντων της προσδιορισθείσας γεωγραφική περιοχή που και οι δύο εκπροσωπούν.
Φορολογική μεταχείριση των ΑΓ.ΕΤ ισότιμη με κάθε άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα, φορολογούμενη σύμφωνα με την πρόταση της ‘Ένωσης Κεντρώων για ριζική αναμόρφωση του φορολογικού πλαισίου της Ελλάδος και βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Η πρόταση της ‘Ένωσης Κεντρώων για την συνδυαστική ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής και του τουρισμού, στοχεύει στο να έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης της χώρας μας να γεύεται υψηλού επιπέδου Ελληνική φιλοξενία και υψηλού επιπέδου τρόφιμα και προϊόντα της Ελληνικής γης και μόνο.
Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνουμε μέγιστη διαφημιστική εισχώρηση σε άλλες αγορές (word of mouth), με πολύ μικρότερο κόστος προϊοντικής προώθησης για τον πρωτογενή τομέα, καθώς ο επισκέπτης – καταναλωτής έχει την ευκαιρία, επισκεπτόμενος τη χώρα μας να γευθεί τα τοπικά προϊόντα και σε δεύτερη φάση να τα αναζητήσει στην πατρίδα του.