Προτάσεις για την παιδεία
Ημερομηνία αρχικής ανάρτησης : 2015-06-28 10:29:00 Timestamp ID : 1435487340
Η παιδεία είναι ένα θέμα παραμελημένο στις μέρες μας, λόγω των κρίσιμων πολιτικών και οικονομικών εξελιξεων. Αυτό είναι μεγάλο λάθος καθώς η παιδεία είναι απαραίτητη για την πνευματική καλλιέργεια του λαού και την αναπτυξη κριτικής ικανοτητας. Πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία οφείλονται στην ελλιπη παιδεία της πλειοψηφιας των Ελληνων.
Η παιδεία διαμορφώνεται περα απο το σπιτι κυρίως στο σχολείο, στο οποιο χρειάζονται μερικές αλλαγές για να επιτευχθεί καλύτερα ο στόχος του. Θα πρέπει τα παιδιά πέρα από στειρες γνωσεις και στυγνη εξειδικευση, να καλλιεργουνται ως προς ολες τις συνιστωσες του χαρακτηρα τους. Υπάρχουν κάποιες απλές μέθοδοι για να γίνει αυτό πραγματικότητα.
Η ενισχυτική διδασκαλία είναι μία από αυτές . Σε χώρες του εξωτερικού οι μαθητές τελειώνουν τις ασκήσεις για το σπίτι, στο σχολείο. Έτσι ακόμα και οι μαθητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για πρόσθετη φροντηστηριακή διδασκαλία μπορούν να διατυπώσουν απορίες, να ολοκληρώσουν γρήγορα και αποτελεσματικά τις εργασίες τους για το σπίτι, ακόμη και να εμβαθύνουν παραπάνω σε γνωστικά θέματα που θα τους απασχολήσουν,όπως επίσης να ασχοληθούν με μαθήματα πέραν αύτων του προγράμματος διδασκαλίας, π.χ. μια ξένη γλώσσα ή ένα καλλιτεχνικό αντικείμενο. Επιπρόσθετα, η ενισχυτική διδασκαλία θα μπορούσε να φανεί ευεργετική τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους καθηγητές, για τους οποίους θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Ένα πολυ σημαντικό θέμα είναι η αξιολόγηση των καθηγητών από ειδικούς που θα ελέγχουν αν καλύπτεται η ύλη με τρόπο κατανοητό και αποτελεσματικό και η οποία θα γίνεται με αμερόληπτα κριτήρια και τρόπο διακριτικό, ώστε να μην παρεμποδίζεται το έργο του καθηγητή. Άποψη σχετικά με αυτό το έργο θα μπορούν να διατυπώσουν και οι μαθητές, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το τρόπο που διεξάγεται το μάθημα. Επίσης μια πιο αντικειμενική εικόνα ίσως να γίνει, αν στις εξαιτάσεις τουλάχιστων το 50% των θεμάτων έμπαινε από επιτροπές (όπως στις πανελλήνιες).
Ένα ακόμα μέτρο που θα συντελούσε στην ομαλή λειτουργεία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων θα ήταν ο διορισμός ειδικών ψυχολόγων που θα βοηθούσαν στο έργο του καθηγητή, θα εξομάλυναν τη σχέση καθηγητή-μαθητή και θα δρούσαν υποστηρικτικά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα.
Να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής κεφαλαίου απο καθηγητές (πέραν της βασικής ύλης) που να μπορεί να διδαχτεί ώστε να έχει την ελευθερία να τονίσει κάτι που θεωρεί σημαντικό το οποίο αναφέρεται μέσα στο βιβλίο. Και αν σε περίπτωση υπάρχει ιδιαίτερη προτίμηση από τους μαθητές, με συνενόηση αυτών να μπορεί να επιλεχθεί.
Όπως αναφέρθηκε, πολύ βασικό είναι να λαμβάνονται υπ’ όψην τα ιδιαίτερα ταλέντα και οι κλίσεις των μαθητών. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί μέσα απο σχολικές ομάδες γενικού ενδοιαφέροντος, όπως μουσικες, θεατρικές, αθλητικές κλπ. Αυτές οι δραστηριότητες πρέπει να προωθούνται από το σχολείο και όχι να καταστέλονται, επειδή τα ενδοιαφέροντα ενός ανθρώπου είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι του χαρακτήρα του, και μέσα από το σύστημα της εκπαίδευσης πρέπει να προκύπτουν άνθρωποι με ολοκληρωμένες προσωπικότητες.
Τέλος, όλα τα παραπάνω μέτρα θα έπρεπε να βρουν εφαρμογή σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το δημοτικό μέχρι το πανεπιστήμιο.