Ομιλία του Συντονιστή Παιδείας της Ένωσης Κεντρώων Παναγιώτη Ευαγγελίου στην τακτική Σύνοδο Πρυτάνεων & Αντιπρυτάνεων ΤΕΙ, Λαμία, 22-2442018
Ημερομηνία αρχικής ανάρτησης : 2018-05-21 11:11:00 Timestamp ID : 1526901060
Κυρίες και κύριοι καλημέρα σας.
Θα ήθελα να σας μεταφέρω τις θερμές ευχαριστίες του Προέδρου της Ένωσης Κεντρώων κ. Βασίλη Λεβέντη για την πρόσκληση που μας απευθύνατε και για το φιλόξενο βήμα που μας προσφέρατε ώστε να εκθέσουμε τις απόψεις μας.
Η Ένωση Κεντρώων, το πολιτικό κόμμα που έχω την τιμή να αποτελώ Συντονιστή του Τομέα Παιδείας, είναι ένα νέο κοινοβουλευτικά κόμμα.
Πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι η Ένωση Κεντρώων μπορεί να καταγράφεται ως ένα νέο κοινοβουλευτικά κόμμα, όμως βρίσκεται ήδη στην τρίτη δεκαετία γόνιμης πολιτικής ύπαρξής της.
Κουβαλά στο DNA της τις παρακαταθήκες του Αλέξανδρου Παπαναστασίου, του Ελευθέριου Βενιζέλου, του Νικόλαου Πλαστήρα, του «Γέρου της Δημοκρατίας» Γεωργίου Παπανδρέου.
Η μακροχρόνια μη συμμετοχή της Ένωσης Κεντρώων στα κοινοβουλευτικά πράγματα είναι πλέον καθαρό πως οφείλεται στο πρωτόγνωρο πολιτικό bullying που το κόμμα δέχθηκε επί πολλά έτη πολύπλευρα και συντεταγμένα.
Από την άλλη όμως πλευρά αυτό το γεγονός διαμόρφωσε μια πολιτική πλατφόρμα στην Ένωση Κεντρώων, μια αντιμετώπιση των πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων που στηρίζεται σε αξίες όπως η δικαιοσύνη, η αμεροληψία, η ταπεινότητα, η ευσυνειδησία, η εργατικότητα, ο ανθρωπισμός.
Αυτές τις αξίες αναζητά απεγνωσμένα σήμερα από τους πολιτικούς ηγέτες του ο ελληνικός λαός, που βρίσκεται στο όγδοο έτος αιματηρών και ταυτόχρονα αναποτελεσματικών θυσιών με την εθνική ομοψυχία να αποτελεί απατηλό όνειρο.
Για την Ένωση Κεντρώων η παιδεία, η εργασία, η ασφάλεια, η υγεία, το περιβάλλον, ο πολιτισμός, η δικαιοσύνη αποτελούν καίριους πυλώνες της οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας της χώρας μας.
Ειδικότερα για την παιδεία, στην Ένωση Κεντρώων θεωρούμε πως η νέα γενιά είναι το μέλλον μας, αξίζει την προσοχή και τη φροντίδα μας και η εκπαίδευσή της με υψηλού επιπέδου ποιοτικά χαρακτηριστικά αποτελεί μια μοναδικής αξίας επένδυση στην οπτική της ανάπτυξης της πατρίδας μας.
Η επένδυση στην παιδεία και στην επιστημονική έρευνα είναι αυτή με τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τον τόπο.
Θέλω να σας βεβαιώσω ότι η Ένωση Κεντρώων από της ιδρύσεώς της έως και σήμερα (όπου η ψήφος των συμπολιτών μας, τιμώντας δύσκολο και έντιμο αγώνα δεκαετιών, μας εμπιστεύθηκε την εκπροσώπησή τους στη Βουλή των Ελλήνων) έδωσε και δίνει μάχη για την παιδεία.
Από το πρώτο έτος της κοινοβουλευτικής της παρουσίας, το 2015, τόσο σε επίπεδο κοινοβουλευτικού ελέγχου όσο και σε επίπεδο νομοθετικών εργασιών αγωνίστηκε να αναδείξει πλήθος ζητημάτων που αφορούν τον χώρο της παιδείας.
Είναι ενδεικτικό ότι το θέμα της πρόωρης λήξης των μαθημάτων στο γυμνάσιο κάθε χρόνο στις αρχές Μαΐου λόγω των Πανελλαδικών και η αναγκαιότητα απεμπλοκής του γυμνασίου από αυτή τη διαδικασία με διεξαγωγή μαθημάτων έως το τέλος Μαΐου, που πλέον έχει εφαρμοστεί από την κυβέρνηση, είχε αποτελέσει θέμα σχετικής ερώτησης του κόμματός μας στις 10 Μαρτίου 2016 προς τον τότε αρμόδιο υπουργό.
Επίσης, έχουμε αναδείξει με συνεχείς ερωτήσεις το οξύ ζήτημα της μισθολογικής υποβάθμισης των διδασκόντων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Ταυτόχρονα, η Ένωση Κεντρώων πάντοτε μετείχε με υπευθυνότητα σε όποιες κοινοβουλευτικές διεργασίες διαλόγου διεξήχθησαν για την παιδεία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία παρουσιάσαμε –σε 10σέλιδο κείμενο έκτασης 3.000 λέξεων– τις επικαιροποιημένες θέσεις της Ένωσης Κεντρώων για την παιδεία, κείμενο που παραδόθηκε στις 24/5/2016 στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Το κείμενο αυτό δημοσιοποιήθηκε την ίδια ημέρα σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και περιέιχε 45 στοχευμένες προτάσεις.
Ενδεικτικά, σ’ αυτό το ολοκληρωμένο κείμενο περιέχονταν, μεταξύ πολλών άλλων, η ισότιμη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπάιδευση των αποφοίτων όλων των τύπων λυκείων, η επέκταση του ολοήμερου σε όλα τα δημοτικά, η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, η υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και αξιολόγησης, η κατάργηση των εξετάσεων του Ιουνίου στο γυμνάσιο προς όφελος της διδασκαλίας, η κατάργηση της δικαιολόγησης των απουσιών σε συνδυασμό με πρόγραμμα αναπλήρωσης μαθημάτων των παιδιών που έτυχε να απουσιάσουν, η «απολυκειοποίηση» του γυμνασίου κ.ά.
Γνωρίζουμε από την επαφή μας με τους πολίτες αλλά και τους επιστημονικούς συλλόγους ότι οι προτάσεις μας έχουν αξιολογηθεί με θετικό πρόσημο από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας ενώ αρκετές έχουν νομοθετηθεί.
Οι θέσεις μας δεν περιέχουν μόνο σημεία που σήμερα διαπιστώνουμε ότι υλοποιούνται.
Πρέπει να τονιστεί ότι οι θέσεις της Ένωσης Κεντρώων είναι επικεντρωμένες στην επιβράβευση της προσπάθειας σε συνδυασμό με την κοινωνική ευαισθησία και την προσήλωση σε διαδικασίες ποιοτικής μάθησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση κάθε δυνατότητας που παρέχεται από ευρωπαϊκά προγράμματα ώστε να βελτιωθούν οι υλικοτεχνικές υποδομές και να ενισχυθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, η επαναφορά με βελτιώσεις του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων στο σύνολο των σχολείων που ήταν ενταγμένα έως τις αρχές του 2015, η απεμπλοκή των εκπαιδευτικών από το γραφειοκρατικό έργο και η επικέντρωσή τους αποκλειστικά στο διδακτικό και συμβουλευτικό τους έργο, η διαμόρφωση διοικητικής ομάδας ανά σχολείο, η υιοθέτηση των αποφάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού που αφορούν ζητήματα σχολικής ζωής και η θεσμοθέτηση της άμεσης εφαρμογής τους στα σχολεία της χώρας μας, η χρησιμοποίηση φιλικότερου αλλά όμοια αξιόπιστου με σήμερα συστήματος επιλογής για την είσοδο στα Α.Ε.Ι., η διαμόρφωση του «προσωπικού πτυχίου» για κάθε φοιτητή ή φοιτήτρια, η μη διαγραφή φοιτητών και φοιτητριών μέχρι την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια, η αποκομματικοποίηση της Παιδείας και ιδίως στα Α.Ε.Ι., η σύνδεση της αγοράς εργασίας με τα Α.Ε.Ι. μέσω γραφείων ευρέσεως εργασίας που θα λειτουργούν σ’ αυτά, η δημιουργία αγγλόφωνων τμημάτων, η δημιουργία κινήτρων για ανάσχεση του νέο-μεταναστευτικού ρεύματος εκατοντάδων χιλιάδων νέων, κυρίως πτυχιούχων, στο εξωτερικό και επιστροφής τους στη χώρα είναι μερικά μόνο από τα σημεία που επίσης περιέχονται στις προτάσεις μας και που εκτιμούμε ότι πρέπει να υλοποιηθούν προς όφελος των παιδιών μας, του αύριο της πατρίδας μας.
Συμπερασματικά, οι θέσεις της Ένωσης Κεντρώων για την Παιδεία αφορούν στη διαμόρφωση ενός σχολείου-χώρου μάθησης, δημιουργίας, χαράς, ανάπτυξης, ισότιμης παρουσίας των μαθητών και μαθητριών-μικρών πολιτών.
Ενός σχολείου όπου θέση έχουν ο σεβασμός των ανθρώπινων δικαιωμάτων, η ισότητα των φύλων, η ενεργητική μάθηση, η συμμετοχή, η ανάδειξη των πρωτοβουλιών, η ενθάρρυνση της αυτενέργειας των παιδιών με παρουσία μαθημάτων και δράσεων στο πρόγραμμα σπουδών όπως η έρευνα, οι νέες τεχνολογίες, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η κοινωνική αγωγή, η θεατρική παιδεία, η αγωγή υγείας, η τοπική ιστορία, η αισθητική αγωγή, ο πολιτισμός, η φυσική αγωγή κ.ά., θεματολογία που θα πρέπει να βρίσκεται στο πρόγραμμα σπουδών, από το νηπιαγωγείο έως και το λύκειο.
Έχοντας διαμορφωμένο ένα τέτοιο αξιακό πλαίσιο, είναι φυσικό να υποστηρίζουμε ανεπιφύλακτα την αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα. Οι απόφοιτοι της τεχνολογικής εκπαίδευσης οδήγησαν την ατμομηχανή της ανάπτυξης της χώρας τις τελευταίες δεκαετίες και πρέπει να ακουστεί καθαρά ότι η διαρκής αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης από την ίδρυσή της ως ΚΑΤΕΕ έως σήμερα δεν χαρίστηκε ποτέ αλλά κατακτήθηκε δικαιωματικά χάρη στο υψηλό επίπεδο σπουδών, στη φιλότιμη προσπάθεια του διδακτικού προσωπικού και στην επιτυχημένη παρουσία των πτυχιούχων της στην αγορά εργασίας.
Εξάλλου, αν ανατρέξουμε στην ιστορία της εκπαίδευσης η κομβική επιλογή της δημιουργίας τριτοβάθμιας τεχνολογικής εκπαίδευσης οφείλεται στην κυβέρνηση της Ένωσης Κέντρου τη δεκαετία του 1960.
Ως Ένωση Κεντρώων στρατηγικά είμαστε θετικοί στην ισχυροποίηση, στην ανάπτυξη, στη θετική μετεξέλιξη της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Αυτό βέβαια μέσα από δικλείδες ασφαλιστικές, όπως η διασφάλιση των αποφοίτων, η δυνατότητα εξομοίωσης, η αξιοποίηση και αναβάθμιση ακαδημαϊκά και μισθολογικά του διδακτικού δυναμικού, ο μη αιφνιδιασμός των εμπλεκομένων από την πολιτεία, η επαρκής χρηματοδότηση και πολλά άλλα.
Αν μέσα σε μια πρόταση θα έπρεπε να συνοψίσω τα απαιτούμενα, αυτή θα ήταν η ισότιμη συνεργασία χωρίς ηγεμονικές βλέψεις και αισθήματα ακαδημαϊκής υπεροχής.
Οι παραπάνω απόψεις εξηγούν και το ότι στο σχέδιο νόμου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής δεν το υπερψηφίσαμε αλλά ψηφίσαμε παρών επί της αρχής και παρών σε όλα τα άρθρα που αφορούσαν το διδακτικό προσωπικό, τους φοιτητές, τους απόφοιτους και τα συνεννούμενα τμήματα θεωρώντας ότι έπρεπε να υπήρχε επιπλέον διάλογος.
Η Ένωση Κεντρώων λειτουργεί με μάτια και αφτιά ανοικτά και ευαίσθητα στις αγωνίες και στις ελπίδες της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η συναίνεση, ο μακρόπνοος σχεδιασμός, ο σεβασμός και η καλόπιστη αποδοχή των θετικών επισημάνσεων είναι απαιτούμενα ώστε το όφελος για την παιδεία να είναι το μέγιστο. Για μας είναι πολύ σημαντικό αυτό το διήμερο και θα λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας όσα κατατέθηκαν στον διάλογο.
Σας ευχαριστώ.